Profil spoločnosti Pirelli

Pirelli nie sú len pneumatiky. Pirelli je životný štýl a pre Talianov znamená toľko ako Ferrari. Preto aj oslavy 150. výročia v roku 2022 sa niesli vo veľkolepom štýle a oslavovalo celé Taliansko.

Ako to vyplýva zo 150. výročia, počiatky Pirelli sa datujú do roku 1872 kedy Giovanni Battista Pirelli založil spoločnosť s názvom „G.B. Pirelli & C.“  na výrobu elastických gumených produktov.

Prvý výrobný závod bol postavený v roku 1873 a začala sa výroba predmetov ako: remene, ventily, rohože, rúrky, pogumované textílie. Neskôr pribudli : gumy, pršiplášte, termofory, prvé rady hračiek a loptičky na hranie. Výroba sa ďalej rozširovala o gumené predmety a pribudlo oddelenie na výrobu elektrických káblov. V roku 1883 to boli práve elektrické káble od Pirelli, s ktorými bolo poprepájaných 2450 žiaroviek od Edisona, ktoré osvetlovali Teatro alla Scala v Miláne.

Prvé pneumatiky Pirelli

V roku 1894 prichádzajú prvé pneumatiky na velocipedy s názvami „Stella“ a „Tipo Milano“.

Prvá automobilová pneumatika sa začala vyrábať v roku 1901 s názvom „Ercole“. Nastáva expanzia závodov a Pirelli otvára postupne nové výrobné závody – Barcelone (Španielsko, 1902), Southamptone (Anglicko, 1903), Buenos Aires (Argentína, 1917), Manrese (Španielsko, 1924). a Burton on Trent (Anglicko, 1928).

V roku 1907 je významným pre Pirelli z hľadiska motošportu. Na prvej medzinárodnej súťaži v automobilovej histórii pod názvom „Peking to Paris Rally“ vyhráva princ Scipione Borghese na auta Itala práve s pneumatikami Pirelli. Začína sa výroba pneumatík pod názvom „Neroferrato“.

Péééééé ako Pirelli

V tomto roku začína Pirelli používať „P-lung“ teda P s pretiahnutou vrchnou časťou. P-lung sa používa v logu Pirelli dodnes.

Rok 1925 a Gastone Brilli Peri vyhráva Veľkú cenu Talianska v Monze a majstrovstvá sveta výrobcov s Alfa Romeo s pneumatikami Pirelli.

Pirelli prichádza v roku 1927 s pneumatikou Superflex Stella Bianca, s behúňom vystuženým lichobežníkovými blokmi, aby sa predišlo roztrhnutiu pri vysokých rýchlostiach. Začína sa písať história Run-Flat pneumatiky. Táto pneumatika bola veľmi populárna v 30. až 50.rokoch.

V roku 1929 otvára Pirelli v Brazílii nový závod na výrobu izolovaných káblov. Postupne sa v Latinskej Amerike otvárajú ďalšie výrobné závody – Santo Andre (Brazília, 1940) a Merlo (Argentína, 1955).

Rok 1949 je úspešný pre pneumatiku „Motor Scooter“ , ktorá je mimoriadne odolná opotrebeniu pri vysokých rýchlostiach.

Prvá radiálna pneumatika

Pneumatika „Cinturato“ (Belted – opáskovaná ), známa dodnes, sa začala vyvíjať tiež v roku 1949 ale prvá pneumatika zišla z linky v roku 1953. Jedná sa o prvú radiálnu pneumatiku od Pirelli.

Pirelli naďalej expanduje a otvára alebo prikupuje nové výrobné závody. V roku 1960 to boli závody v Patrasse (Grécko) a Izmite (Turecko) a v Gravataì (Brazília). V roku 1963 získalo Pirelli spoločnosť Veith Gummiwerke AG (Nemecko).

Technológie, ktoré Pirelli získalo a vyvinulo vďaka pôsobeniu v motošporte viedlo k zameraniu sa na výrobu nízkych a športových pneumatík.

V sedemdesiatych rokoch prichádzajú postupne na trh pneumatiky Cinturato P6, P7 a P8.

V roku 1974 sa pneumatiky „P7“, vytvorené ako pretekárske pneumatiky pre Lanciu Stratos vďaka intuícii inžiniera Maria Mezzanotteho, stávajú prvými „super zníženými“ a veľmi výkonnými pneumatikami.

1980 – je vyvinutá pneumatika „P8“, radiálna pneumatika pre automobily vyznačujúca sa nízkym valivým odporom, čo má za následok nižšiu spotrebu paliva.

Pirelli sa vracia v roku 1981 do Formula 1 a pokračuje až do roku 1991 s tímami Toleman, Brabham, Lotus a Benetton.

V roku 1983 prichádza Pirelli ako prvé s radiálnou pneumatikou pre motocykle s názvom „MP7“, ktoré sú vhodné aj na motocykle jazdiace rýchlejšie ako 240km/h.

Expandovanie pokračuje a Pirelli otvára závody v v Sumarè (Brazília,1984) a Feira de Santana (Brazília,1986). V roku 1986 získava Metzeler Kaotscuck AG, populárneho nemeckého výrobcu motocyklových pneumatík. Získaním Armstrong Tire Company, amerického výrobcu pneumatík, v roku 1988, vstupuje na severoamerický trh.

Výkonné pneumatiky , to je Pirelli

Pokračuje vývoj nízko-profilových pneumatík a v roku 1995 sú Pirelli „P Zero“ – ultra znížené pneumatiky pre športové vozidlá a „P6000“ – nižšie pneumatiky pre masový trh stále viac a viac obľúbené.

V roku 1997 je uvedená na trh nová pneumatika s názvom 1997 „Scorpion“.

V roku 1999 bola získaná spoločnosť Alexandria Tire Company SAE, egyptský držiteľ licencie na technológiu Pirelli a výrobca radiálnych pneumatík pre nákladné autá a autobusy.

1999 – MIRS (Modular Integrated Robotized System)  plne automatizovaný proces výroby pneumatík patentovaný spoločnosťou Pirelli sa zavádza v závode Milano Bicocca. Jedná sa o unikátny výrobný proces, odlišný od bežného výrobného procesu. MIRS je schopný zmeniť nastavenia výroby behom krátkeho času, na rozdiel od bežných výrobných liniek konkurenčných značiek.

Prvá pneumatika vyrobená na linke MIRS a technológiou Run Flat, s názvom  „EUFORI@“ schádza z linky v roku 2001.

V roku 2001 Pirelli získalo podiel v Telecom Italia S.p.A. prostredníctvom Olympie a stáva sa  väčšinovým akcionárom.

V roku 2003 bola predstavená technologická miestnosť na báze CCM (Continuous Compound Mixing) na testovanie inovatívnych zmesí a materiálov.

V roku 2005 Pirelli otvorilo svoj prvý čínsky závod na výrobu pneumatík v Yanzhou, provincia Shandong,. Nasledujú ďalšie dva závody v Jiaozuo a Shenzhou City. Závody sa špecializujú na výroby nákladných pneumatík ale od roku 2007 sa spúšťa aj výroba osobných pneumatík.

V roku 2007 predáva Pirelli podiel v Olympii a tým pádom končí aj v Telekom Italia.

Už len pneumatiky pre pneuservis , výrobcov áut a motošport

V roku 2010 preorientovalo Pirelli väčšinu svojich aktivít do výroby pneumatík a predáva niektoré zo svojich partnerských firiem.

Návrat do Formula 1 ! Pirelli v roku 2011 ohlásilo návrat ku kráľovnej motošportu a stáva sa výhradným dodávateľom pre všetky tímy.

V roku 2016 oznamuje Pirelli otvorenie druhej továrne v priemyselnom centre „Puerto Interior“ v Silao v Mexiku.

Rok 2021 a Pirelli je prvou spoločnosťou na svete, ktorá vyrába pneumatiky, ktoré využívajú prírodný kaučuk a umelý hodváb s certifikátom FSC, ako napríklad „P Zero“ pre BMW.

V roku 2022 oslavuje Pirelli 150. výročie svojho vzniku. Power is without control !

 

Technologické riešenia Pirelli.

Pre osobné vozidlá ponúka Pirelli špeciálne technologické riešenia ako sú:

Run Flat™ a Seal Inside™  – umožnia Vám pokračovať v jazde v prípade prepichnutia pneumatiky.

PNCS™ – znižuje hluk generovaný odvaľovaním sa pneumatiky po ceste.

Elect – rada pneumatík výhradne pre elektrické vozidlá

Pneumatiky pre autá:

Pirelli ponúka letné pneumatiky, zimné pneumatiky a celoročné pneumatiky:

P Zero™, Cinturato™, Scorpion™, Carrier™, Winter Sottozero™ a Ice™ s príslušnými variantmi Specialties.

Pneumatiky pre motocykle:

Portfólio Pirelli zahŕňa ikonické pneumatiky pre motocykle ako Diablo™, Angel™ a Scorpion™.

Pneumatiky pre bicykle:

Pirelli sa vrátilo do cyklistiky uvedením špeciálnych nových radov pneumatík ako sú       P Zero Velo™, Scorpion™MTB, Cinturato™ Gravel a Cycl-e.

 

Spolupráca s výrobcami vozidiel.

Pirelli spolupracuje s výrobcami superšportových vozidiel a je jediným dodávateľom pre Dallaru, McLaren, Pagani a popredným dodávateľom pre značky ako Aston Martin, Bentley, Ferrari, Lamborghini, Maserati a Porsche. Ďalej dodáva pre výrobcov ako Alfa Romeo, Audi, BMW, Ford, Mercedes, Jaguar, Land Rover. V sektore motocyklov zostáva Pirelli prvou a prirodzenou voľbou pre mnohých výrobcov motocyklov, ako sú Ducati, Honda, MV Agusta, BMW, Triumph, KTM a Kawasaki.

 

Stránka výrobcu v českom jazyku: https://www.pirelli.com/tyres/cs-cz/automobil/homepage

Stránka výrobcu: https://www.pirelli.com/global/en-ww/homepage