Open/Close Menu Európska sieť profesionálnych pneuservisov

„Záruka tohoročnej DOT“, „Najnovšie DOT len u nás“ , „Nemáme DOT staršiu ako 2 roky“ – a podobné slogany nájdete na webshopoch na internete. A pritom 95% pneuservisov Vám pri kúpe nových pneumatík povie, že DOT do 2-3 rokov neznamená starú pneumatiku. „Ale to predsa nedáva logiku“, pomyslíte si. Veď keď niečo kupujem v roku 2022 s dátumom výroby 2022, musí to byť lepšie a dlhšie vydržať ako keď to bude mať dátum výroby 2020.

Letná pneumatika , zimná pneumatika, lacná pneumatika, drahá pneumatika nie je tovar rýchlej spotreby!

V prvom rade si musíme zaradiť pneumatiky do spotrebnej kategórie. Tak ako napr. posteľ, matrac, plastová miska alebo záhradný nábytok a veľa podobného tovaru, aj na pneumatiky začína záruka plynúť odo dňa ich kúpi a montáže na auto. Je zaujímavé, že si v pohode kúpime nábytok, ktorý stojí v predajni alebo sklade aj rok, alebo viac, ale pri pneumatike vyžadujeme včerajší dátum výroby. Pneumatika nepatrí do kategórie výrobkov s rýchlou spotrebou, ak sa nepoužíva a je riadne uskladnená.

Poďme od začiatku – čo je to DOT a kde ju nájdeme

DOT (Date of Trade – Dátum výroby) je medzinárodné označenie dátumu výroby pneumatiky. Sú to 4 číslice, ktoré identifikujú mesiac a rok výroby pneumatiky.

Príklad:

3517 na pneumatike znamená, že bola vyrobená v 35 týždni v roku 2017.

Pred rokom 2000 boli DOT len 3 číslice. Vysvetľovanie princípu označovania tentokrát vynecháme. Ak náhodou máte na aute pneumatiku s 3-číselnou DOT tak je vyše 20 rokov stará. Takúto pneumatiku v žiadnom prípade neodporúčame používať na aute !

Nezabúdajte, že výrobcovia vyrábajú letné pneumatiky už na jeseň predchádzajúceho roka. Preto sú všetky DOT na pneumatikách predávaných na začiatku letnej sezóny s dátumom z minulého roka.

Kedy je pneumatika stará a kedy ešte „nová“

Pneumatika sa začína opotrebovávať po namontovaní na vozidlo. Ak by sme mali odhadnúť kedy je ešte pneumatika považovaná za „novú“ tak je to do 4 rokov od výroby (DOT). Samozrejme aby sme ju prehlásiť stále za novú musí byť správne uskladnená, predtým ako ju mechanik namontuje na auto.

A kedy je už pneumatika stará ? Berme do úvahy, že sa jedná o nepoškodenú pneumatiku, nezjazdený dezén a bez viditeľnej deformácii plášťa. Výrobcovia pneumatík odporúčajú nejazdiť na pneumatikách starších ako 10 rokov.

Pre koho je DOT-ka dôležitá

Pre výrobcu aj pre majiteľa pneumatík.

Výrobca na základe DOT a čiarového kódu na bočnici sleduje šaržu pneumatík a vie podľa týchto údajov zistiť aké zmesi sa použili pri výrobe a kto pneumatiku vyrobil, na akom stroji.

Majiteľ pneumatiky vie podľa DOT zistiť vek pneumatiky a rozhodnúť sa či je pneumatika ešte vhodná na používanie.

Čo má vplyv na starnutie pneumatiky ?

Vnútorná vložka pneumatiky – každá pneumatika má špeciálnu vnútornú vložku, ktorá ma zabrániť vzduchu aby sa dostal von z pneumatiky. Ale žiadna vložka nie je nepriepustná a tak záleží len na kvalite vložky a pneumatiky ako rýchlo si vzduch nájde cestu von. A tým prichádza aj oxidácia, ktorá nenastáva zvonku ale zvnútra pneumatiky. Preto neodporúčame lacné, nekvalitné a jazdené pneumatiky.

Kyslík – lepšie povedané koncentrácia kyslíka. Keďže pri používaní je pneumatika trvalo nahustená vzduchom, tlačí na pneumatiku zvnútra a hľadá si cestu cez vnútornú vložku. Preto je starnutie pneumatiky pri používaní rýchlejšie ako pri uskladnení.

Teplota – oxidácia prebieha rýchlejšie pri vysokej teplote. Vysoká teplota zvyšuje priepustnosť gumy a vzduch sa rýchlejšie dostane cez vnútornú vložku pneumatiky.

Používanie pneumatík – podobne ako to platí pri životnosti motora aj pneumatiky starnú pomalšie keď sú častejšie používané, ako keď sa používajú príležitostne. Zmes pneumatiky obsahuje oleje, ktoré sa pri používaní pneumatiky dostávajú do pohybu a mažú vnútornú gumu čím zabraňujú vysúšaniu a starnutiu.

Výrobcovia pneumatík sa viac menej zhodujú

Známi výrobcovia pneumatík sa snažia svojimi kampaňami vniesť osvetu medzi vodičov a presvedčiť ich, že ani 4-ročná pneumatika nie je ešte stará. Michelin to skúšal skrz banány a vekom 3 roky, kedy ešte považujú pneumatiku za novú. Continental určil za novú 5-ročnú pneumatiku. Všetci sa ale zhodujú na tom, že 10-ročná pneumatika už nie je vhodná do prevádzky.

Vplyv na starnutie pneumatík má samozrejme aj veľa vonkajších činiteľov – slnko, mráz, voda, blato a pod.. Preto najrýchlejšie starnú celoročné pneumatiky. Kým letné pneumatiky a zimné pneumatiky obúvame sezónne, celoročné pneumatiky sú na aute celý rok. A ak na nich nenajazdíte veľa km, tak sa síce neopotrebujú ale v 10 roku už budú naozaj zostarnuté.

Rezervná pneumatika starne tiež

Aj keď je rezerva ukrytá pred vonkajšími vplyvmi, predsa len je nafúknutá vzduchom, ktorý sa snaží nájsť štrbinky kadiaľ opustiť pneumatiku. Tým, že sa nepoužíva a je uskladnená na pomerne vhodnom mieste, nemalo by sa na nej ani po 10 rokoch prejavovať opotrebenie. Ale keďže práve túto pneumatiky kontroluje len máloktorý vodič, predsa len predstavujú riziko pri použití po 10 rokoch.

Zhrnutie

Pneumatiky, ktoré sú správne uskladnené môžeme aj po 3-4 rokoch považovať za nové. Ak sa chystáte používať pneumatiky 10 rokov, pýtajte si čo najaktuálnejšiu DOT-ku, hlavne ak ide o celoročnú pneumatiku. Ak budete pneumatiky používať 3-4 sezóny, tak nemusíte riešiť ani 4-ročnú DOT. Ošetrite a uskladňujte pneumatiky správne a vašou odmenou bude pomalšie starnutie a lepšie jazdné vlastnosti pneumatiky.

zdroj: continental, michelin

Copyright © 2015-2019 Point S Slovakia s.r.o.
Všetky práva vyhradené.

logo-footer