Open/Close Menu Európska sieť profesionálnych pneuservisov
tpms senzor kontrolka

V dnešnej dobe sa stretávame s mnohými technologickými inováciami, ktoré sa snažia zvýšiť našu bezpečnosť a pohodlie na cestách. Jednou z takýchto inovácií je aj systém s jednoduchým názvom TPMS, čo vlastne znamená systém na kontrolu tlaku v pneumatikách. Tento systém, ktorý sa stará o bezpečnosť a efektivitu našej jazdy, je neviditeľným hrdinom našich vozidiel. Pýtate sa prečo? 

Správny tlak pneumatiky – podhustená alebo prehustená pneumatika

V prvom rade je dôležité si uvedomiť, akú dôležitú úlohu zohrávajú pneumatiky v otázke bezpečnosti na cestách. Nehovoríme teraz len o tom, aké je dôležité mať vhodné sezónne prezutie, hoci správny výber zimných aj letných pneumatík je stále dôležitý. Nezabúdajme však ani na správny tlak vo vašich pneumatikách. Podhustená pneumatika môže mať za následok zhoršenú kontrolu vozidla, predlžuje brzdnú dráhu a môže prispieť k nehodám. Takáto pneumatika totiž nedokáže udržať správny tvar, narušuje sa jej pôvodná štandardná štruktúra a to spôsobuje ohýbanie. Okrem toho, že to veľkým spôsobom znižuje bezpečnosť, to má za následok aj zvýšenie teploty v pneumatike, ktoré zvyšuje valivý odpor a tým narastá spotreba paliva. Nehovoriac, že životnosť vašich pneumatík tým klesne o viac ako 20%!  

Na druhej strane, prehustená pneumatika môže mať za následok tiež skoré opotrebovanie pneumatiky, zhoršenú trakciu a dokonca aj riziko prasknutia pneumatiky, čo môže byť mimoriadne nebezpečné. Takáto pneumatika stráca svoju pružnosť a teda nedokáže kvalitne okopírovať terén, na ktorom jazdíte. Ak tento terén bude veľmi nerovný, pokojne si predstavte vašu pneumatiku ako balón – pri nájazde na nerovnosť sa jej neprispôsobí, ale pri dopade môže až prasknúť. Pneumatiky sa tým ničia a nedostatočne tlmia, čim je jazda hlučnejšia a nepohodlná! 

tpms defekt

TIP: Ak neviete, aký je správny tlak pneumatík vo vašom aute, jednoducho si ho skontrolujete na štítku, ktorý sa skrýva na viečku nádrže alebo na stĺpiku dverí vodiča. Ak sú tieto štítky nečitateľné, podrobné tabuľky a správny tlak nájdete aj v užívateľskom manuáli vozidla.  

Spoľahlivý pomocník, ktorý to odsleduje za vás

Vzhľadom na tieto riziká je zrejmé, že udržiavať správny tlak v pneumatikách je kľúčové pre bezpečnú a pohodlnú jazdu. A práve tu prichádza do hry TPMS. Názov je vlastne len skratkou anglického výrazu Tire Pressure Monitoring System a predstavuje senzory, ktoré sú integrované vo vašom vozidle a sledujú tento tlak nonstop pri vašej jazde. Tento systém je povinný vo všetkých vozidlách, ktoré sú vyrabané od 1.11.2014 v celej Európskej únií.  

Priamy systém TPMS

Priame systémy TPMS monitorujú presný tlak pneumatík pomocou senzorov umiestnených priamo v pneumatikách. Tieto senzory neprestajne merajú tlak v pneumatikách, pričom údaje zasielajú do riadiacej jednotky a na displeji následne ukážu presnú hodnotu. Samozrejme, v prípade, že sa tlak zníži pod určenú úroveň, systém upozorní vodiča. Nevýhodou tohto systému je vyššia cena a potreba údržby senzorov, ale jeho presnosť je bezkonkurenčná. 

Nepriamy systém TPMS

Naopak, nepriame systémy TPMS sledujú tlak nie pomocou senzorov umiestnených na kolesách, ale prostredníctvom systémov ABS a ESP a merania otáčok kolesa. Na tom základe porovnáva otáčky jednotlivých kolies a meracia jednotka analyzuje dáta, ktoré následne vyhodnotí a v prípade, ak vyhodnotí , že jedno z kolies má zlý tlak, vysvieti na palubnom počítači kontrolku TPMS. Netreba však zabúdať, že pri prezúvaní pneumatík je nutné tento systém inicializovať. Nepriame TPMS je menej kladné a menej náročné na údržbu, ale nie sú teda tak presné ako priame systémy. 

Je dôležité vedieť, či vaše vozidlo je vybavené TPMS, aby ste mohli mať istotu, že vaše pneumatiky sú vždy v optimálnom stave. Existuje niekoľko spôsobov, ako zistiť, či vaše auto tento systém má. V prvom rade, stačí si uvedomiť, že ak je vaše auto vyrobené po roku 2014, tento systém mať musí a teda už výrobca na to myslel. Ak si však nie ste istý, máme pre vás niekoľko rád.  

  • Prvým spôsobom je overiť manuál vozidla, kde by mal byť tento systém uvedený. 

  • Ďalšou možnosťou je kontaktovať autorizovaného predajcu vášho vozidla, ktorý vám poskytne potrebné informácie.
  • Najjednoduchší spôsob je však skontrolovať palubný počítač. Ak ide o priamy systém, určite nájdete tlak v pneumatikách ako súčasť informácií o vozidle. Nepriamy jednoducho nájdete tak, že kľúč otočíte do prvej polohy. Kontrolka sa následne rozsvieti a zhasne až o niekoľko sekúnd. Nepriamy najčastejšie nájdete, ak máte autá ako Škoda, Seat, BMW či Mercedes, Volskwagen alebo Audi. 

 

tpms disk

Priamy alebo nepriamy TPMS? 

Ak ste majiteľom vozidla s priamym systémom TPMS, môžete sa tešiť z množstva výhod. Tieto systémy nielenže monitorujú tlak v pneumatikách, ale môžu vám tiež poskytnúť podrobné informácie o teplote pneumatiky a iné dôležité údaje, ktoré vám pomôžu udržať vaše vozidlo v optimálnom stave. V konečnom dôsledku však nepriamy uprednostní väčšina vodičov. Dôvod je jednoduchý, a tým je jednoduchšia údržba. Pri priamom TPMS totiž nikdy nesmiete zabúdať na to, že senzor je priamo na disku. To znamená, že pri prezúvaní pneumatík sa tento senzor môže poškodiť a zároveň tieto senzory (niekedy ich poznáme aj ako TPMS ventily) majú vlastnú batériu a ich životnosť je limitovaná kapacitou samotnej batérie. Maximálne výdrže týchto batérií sa pohybujú zhruba na 3-5 rokoch.  

V konečnom dôsledku je však systém TPMS  jednou z najdôležitejších technologických inovácií v automobilovom priemysle, ktorá nám pomáha udržať naše pneumatiky v bezpečnom stave a zabezpečiť plynulú a bezpečnú jazdu. Je dôležité si uvedomiť výhody a nevýhody rôznych typov systémov TPMS a zabezpečiť, aby oba tieto systémy boli pravidelne kontrolované a správne kalibrované. To, by ste, samozrejme, mali nechať na odborníkov. Na našich servisných strediskách vám radi pomôžeme aj s týmto systémom – či už máte priamy alebo nepriamy TPMS, radi sa o vás postaráme – stále platí No stress with Point S!  

Copyright © 2015-2019 Point S Slovakia s.r.o.
Všetky práva vyhradené.

logo-footer