Open/Close Menu Európska sieť profesionálnych pneuservisov
globálne oteplenie pneumatiky púšť

Teplota a riziko jazdy sa zvyšujú priamo úmerne. Čím je teplejšie, tým ťažšie sa vodiči sústredia. Pneumatiky sú zároveň vystavené čoraz väčšej záťaži. Letné tipy nemeckého autoklubu ADAC sme doplnili o skúsenosti odborníkov z Point S. Sú to všetko veci, ktoré sa môžu stať každému, hoci väčšine z nich sa dá pri troche opatrnosti predísť.  Tu je niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu zostať v lete na cestách bezpečnejší.  

Globálne otepľovanie očami auta 

Či už si to pripúšťame alebo nie, leto je čoraz teplejšie. Pred 20 rokmi sa denná maximálna teplota 30 stupňov považovala za neznesiteľnú, ale dnes sme radi, že máme práve takúto teplotu. Veď dni s teplotou 35 alebo 40 stupňov nie sú ničím výnimočným. A to znamená iný druh záťaže pre pneumatiky. Zo zdravotného hľadiska sa v horúčavách ľahšie dehydrujeme a skracuje sa aj náš reakčný čas. Ak sa k tomu pridá opotrebovaná alebo nevyhovujúca pneumatika, veľmi ľahko sa dostaneme do problémov. Mnoho ľudí sa vydáva na cesty, dokonca aj tí, ktorí sú vodičmi z povolania. Opäť platí, že je dôležité zastaviť, keď chcete, nie keď sa vám podarí. 

globálne oteplenie pneumatiky púšť

Správanie pneumatík vo všeobecnosti 

Z fyzikálnych štúdií vieme, že telesá sa pri zahrievaní rozpínajú. Nie je to inak ani v prípade pneumatík. Asfalt môže mať ľahko 60 alebo dokonca 70 stupňov Celzia a pneumatiky musia prijať nejakú formu tepla. Teplo spôsobuje, že pneumatika mäkne, čím väčšia je jej plocha v kontakte s vozovkou, čo následne napomáha jej opotrebovaniu. Z dlhodobého hľadiska spôsobuje aj poškodenie. Nemusí k tomu dôjsť vo veľkom rozsahu. Stačí nedostatočný tlak v pneumatike alebo opotrebovanie na povrchu, ktorý nie je optimálny (t. j. nie je na to určený). Môže sa zdať, že ide o drobné problémy, ale sú to problémy, nad ktorými má majiteľ vozidla takmer 100 % kontrolu. Venovaním polhodiny raz týždenne sa dá týmto problémom predísť.  

Zvýšená pozornosť 

Opotrebovanie pneumatík je v tomto období zvýšené, pretože pneumatiky musia zvládnuť väčšie zaťaženie ako zvyčajne. To platí vo všetkých prípadoch. Nemá zmysel upokojovať sa tým, že jazdíte len v meste alebo veľa jazdíte po diaľnici, kde vás vietor pri jazde ochladí. Pri mestskom používaní stačí, ak budete električkové koľaje alebo asfaltové cesty polievať, aby sa nepoškodili. Ak je teplota príliš vysoká pre kovový alebo asfaltový povrch, ako by to bolo ideálne pre pneumatiku? Stav pneumatiky však môžete skontrolovať len vy, a to sa odporúča. Ak si všimnete akékoľvek poškodenie, vypukliny, škrabance alebo pľuzgiere, vaša prvá cesta by mala smerovať do pneuservisu! Skontrolujte aj tlak v pneumatikách. To by sa malo vždy vykonať pri studenej pneumatike (t. j. pred použitím). ADAC odporúča rozšíriť kontrolu aj na rezervné koleso. 

Aký je ideálny tlak? 

Ideálny tlak v pneumatikách sa môže líšiť od značky k značke a od modelu k modelu, ale vždy ho uvádza výrobca vozidla. Inými slovami, túto informáciu máte určite k dispozícii. Ak máte modernejšie vozidlo, na informačnom paneli sa dozviete aj informácie o tom, či je s tlakom v pneumatikách niečo v neporiadku. Táto hodnota nie je odporúčaním, ale je dôležité, aby ste sa jej držali. Ak je pneumatika príliš mäkká alebo príliš tvrdá, dôjde k jej poškodeniu. Nepracuje ideálnym spôsobom, takže funguje zle. Spočiatku sa to môže prejaviť len zvýšeným hlukom na ceste, neskôr sa však môžu objaviť viditeľné príznaky. V takom prípade je jedinou možnosťou kúpa novej sady. 

Ak dôjde k najhoršiemu 

Je len na nás, či budeme opatrní. Na vašej ceste sa však môže stať veľa neočakávaných udalostí. Pneumatika môže kedykoľvek prasknúť – stačí malý kamienok alebo úlomok skla. V takejto situácii je dôležité zachovať pokoj a pomaly brzdiť. Prirodzeným reflexom by bolo dupnúť na brzdový pedál, ale to by situáciu len zhoršilo. Podobná reakcia je potrebná aj v situáciách, keď vozidlo neustále opúšťa priamku v tom či onom smere. Zvyčajne to svedčí o nepravidelnom opotrebovaní predných (hnaných) kolies a auto “ťahá” tým smerom. S postupujúcim opotrebovaním sa naše vozidlo čoraz ťažšie ovláda. Riešením je opäť postupné brzdenie a kontaktovanie servisu. 

pneumatiky poškodenie problém auto
Bearded man, mechanic changing tire that are his car.

Ak je problém prítomný už pri štarte 

Problém môže nastať, ak pneumatiky v čase, keď sa nepoužívajú, neskladujete správne. V ideálnom prípade by mali byť uskladnené na suchom mieste mimo dosahu slnka, v rozmedzí 5 až 25 stupňov Celzia. Ak ich skladujete v pivnici alebo garáži, udržiavajte ich mimo dosahu zdrojov tepla. Nesprávne skladovanie výrazne skracuje životnosť gumy. Ak skladujete pneumatiky na podkroví len tri dni a sú neustále vystavené 70-stupňovému teplu, zostarnú o tri roky. To sa však môže stať nielen v podkroví, uskladnenie pneumatík v konštrukčne slabej garáži pri stene alebo v kontajneri ich môže zničiť už za jeden víkend. Ak skladujete pneumatiky na stacionárnom mieste, je dobré ich otáčať, inak sa môžu deformovať z neustáleho zaťažovania na jednom mieste. Ďalšie problémy môžu nastať, ak sú pneumatiky uložené na sebe spolu s diskami. V takom prípade musí spodná z nich znášať tlak štyroch pneumatík na svoje bočnice. A vy určite viete, že na to nie sú navrhnuté. V ideálnom prípade by ste ich mali uložiť na ráfiky vedľa seba. Rovnako ako v hoteli pneumatík. 

Môže guma explodovať? 

Človek by si myslel, že je to len vo filmoch, ale ľahko to môžeme pocítiť aj na vlastnej koži. K prasknutiu (náhlemu, explozívnemu prasknutiu a vypusteniu pneumatík) môže dôjsť z dvoch dôvodov. Môže poškodenie spôsobené ostrým predmetom. Môže byť spôsobené aj zvýšeným tlakom na opotrebovanú pneumatiku. Nemusíme myslieť na špeciálne veci: nepretržitú jazdu vyššou rýchlosťou alebo vjazd do výmoľa. V takýchto prípadoch sa pneumatika skutočne správa ako balón a doslova praskne. Najlepšie je pri prvej príležitosti zastaviť. Ak budete pokračovať v jazde po ráfikoch, riskujete ich poškodenie. 

Kľúčom je prevencia 

Ako vidíte z príkladov a rád, hlavnou úlohou nie je riešiť problém, keď už sa vyskytne, ale snažiť sa mu predchádzať. Väčšinou je jednoduchšie a lacnejšie byť aktívny. Je pravda, že si to vyžaduje určitú pravidelnosť (napr. pravidelné prehliadky), ale môže nám to neskôr ušetriť veľa nepríjemností. Pre väčšinu motoristov však nie je starostlivosť o pneumatiky taká jednoduchá ako ich výmena dvakrát ročne zo zimných na letné a naopak. V tomto prípade dostanú pneumatiky potrebnú starostlivosť od servisu, ale je to ako čistenie zubov dvakrát ročne. Dá sa to, ale presnosťou a premýšľaním dopredu môžeme ľahko optimalizovať životnosť pneumatík a náklady. 

Copyright © 2015-2019 Point S Slovakia s.r.o.
Všetky práva vyhradené.

logo-footer